Subscribe!

Slaap en gezondheid

Tegenwoordig wordt slaap wel gezien als een belangrijk onderdeel van je gezondheid. Het is iets wat je direct merkt gedurende de dag, of je de nacht wel of niet goed hebt geslapen. Het verschil tussen je fit voelen of wattig. Buiten je uitgerust en fit voelen na een nacht goed slapen, zijn er nog meer redenen waarom slaap goed voor je is.



Wat is nu slaap?
Je slaapcyclus bestaat uit REM (Rapid Eye Movement oftewel diepe slaap) en niet-REM periodes. Het is een golfbeweging tussen diepe slaap en net-niet-wakker. Wat gebeurt er nu nog meer tijdens je slaap: al je herinneringen worden opgeslagen (belangrijk voor je geheugen), en tijdens je slaap herstelt je lichaam. Daarom word je ook vaak moe als je je ziek voelt, je lichaam geeft aan dat slaap nodig is. Het lichaam is druk in de weer tijdens je slaap, het is ook cruciaal voor je immuunsysteem, je hormoonbalans en het dalen van cortisol (stress-hormoon). Ook het behouden van een gezond gewicht heeft te maken met voldoende slaap.

Negatieve effecten
Gebrek aan slaap draagt bij aan een negatief emotioneel welzijn. Je bent overdag niet geheel alert, dat komt omdat sommige delen van je hersenen nog "dommelen". Een effect als dronken achter het stuur zitten.

Wanneer heb je ondersteuning nodig?
- je voelt je slaperig overdag
-moeite met in slaap vallen of komen
-snurken
-ademstops tijdens het slapen
-onrustige benen

Wat kun je doen?
-Zoek een behandelaar
-Voer een regelmatig slaappatroon in
-Neem tijd om tot rust te komen voordat je naar bed gaat
-Geen cafeïne, nicotine of alcohol voor bedtijd
-Eet je avondmaaltijd 2/3 uur voordat je gaat slapen
-Houd je slaapkamer koel, donker en comfortabel
-En nog een lastige: geen tv of mobiel/computer in bed

Natuurlijke ondersteuning:
Natuurlijke middelen zoals essentiële oliën en supplementen kunnen een positieve ondersteuning geven. Het is soms even zoeken naar de goede combinatie voor jou. Het is handig om dan even contact te hebben met iemand die er wat meer van afweet, zoals een aromatherapeut.
-Lavendel is een bekend middel voor ontspanning
-Een diffuser op je slaapkamer met een fijne rustgevende mix van essentiële oliën helpt je om lekker te kunnen ontspannen (bijkomend voordeel is dat je slaapkamer heerlijk ruikt)
-Serenity Softgels: een supplement met L-Theanine en essentiële oliën
-xEO Mega, Omega 3 vetzuren ter ondersteuning van je brein


Comments (0)

No comments yet.

Leave a comment