Subscribe!

6 tips bij gevoelige darmen

Al jarenlang zijn mijn darmen zeer gevoelig, voor gluten, lactose en voor diverse voedingsmiddelen, maar ook voor stress. In het verleden heb ik veel pijn gehad en allerlei problemen. Wanneer je een HSP-er bent kunnen je darmen ook een gevoelig punt zijn. Het gaat dan ook om zowel letterlijk als figuurlijk verteren van prikkels (iets wat van buitenaf komt). Gelukkig heb ik nu balans gevonden, op een natuurlijke manier. Wat heb ik gedaan om te komen waar ik nu ben?


6 tips bij gevoelige darmen:


1. Eet voeding die bij jou past.
Waarschijnlijk weet je zelf wel op welke voeding je goed en minder goed reageert. Waar darmen gevoelig op kunnen reageren is; koemelk, gluten, of teveel granen, teveel moeilijk verteerbaar vlees of teveel noten. Wees eens bewust hoe je je voelt na een maaltijd tot 24 uur later. hoe is je stoelgang, voel je je opgeblazen. Probeer het eens uit per voedingsmiddel om het 1 week niet te eten, voeg het daarna weer toe en merk of er verschil is. Drink ook genoeg vocht, maar niet te koud. Water op kamertemperatuur en lekker warme thee.


2. Zorg voor een genoeg uren slaap, iedere nacht
het varieert tussen de 7-9 uur per persoon, maar ik merk dat ik het best functioneer wanneer ik 8-9 uur slaap krijg en voor 11.00 uur in bed lig. Jammergenoeg moet ik zeggen, want ik ga graag laat naar bed, maar als ik dat doe, moet ik dat de volgende dag bezuren of ik merk gewoon dat ik niet zo fit ben. Vooral wanneer ik dat een aantal nachten achter elkaar doe. Het is eigenlijk je lichaam die je vertelt, dat ze niet genoeg tijd had om te herstellen in de nacht. Goed om daar naar te luisteren. Dat herstel is ook superbelangrijk voor je darmen.


3. Zorg voor ontspanning 
Je darmen reageren op stress, dat heb je vast wel gemerkt. Wanneer je zenuwachtig bent bijvoorbeeld. Dus het omgekeerde is ook waar, je darmen houden van ontspanning en ook van warmte. Een massage of warm gemberkompres of een warmtelamp (als je er een hebt). Ik bedoel niet dat je alleen moet stilzitten, want als ik regelmatig beweeg, dat voelt ook positief. Maar stress is een boosdoener. Dus zorg dat je irritatie, verdriet en boosheid aanpakt door zelfreflectie, een goed gesprek, schrijven in een dagboek of mindfullness training. Ben je hooggevoelig dan is dit een aandachtspunt dat misschien wel op nummer 1 moet staan.


4. Vitaminen & superfoods
Mijn darmen reageren goed op pro- en prebiotica. Kokosyoghurt met  culturen (Coco Start), zelfgemaakte kombucha (zie mijn blog hier), probiotica (PB Assist van dōTERRA), enzymen (Terrazyme van dōTERRA) en mijn grote helpers essentiële oliën van pepermunt, gember en zengest (blend) die smeer ik op mijn buik of neem ik in met water of via een capsule. Lekkere kruidenthee, mijn favorieten zijn Stomach Ease (Yogi) of Revatilize (Pukka) of een verse munt / gember thee. 

5. Natuurlijke zorgverlener, wanneer het nodig is
Wanneer het nodig is of voor een tussentijdse check, ga ik graag naar een natuurlijke zorgverlener, zoals de acupuncturist, osteopaat of doe een EMB test om te checken waar eventuele tekorten of aandachtsgebieden zijn.

6. Je eigen natuurlijke huisapotheek
Zorg dat wat je nodig hebt in huis is of in een tas bij je. Voor mij zijn dat toch essentiële oliën, omdat ze direct werken en makkelijk toe te passen zijn op het moment dat het nodig is. En een flesje of rollertje is makkelijk mee te nemen.

Ik hoor graag wat jouw tips zijn en of je nog vragen of aanvullingen hebt. Laat een reactie achter hieronder.

Klik op de button "Subscribe" zodat je een berichtje krijgt in je mailbox wanneer er weer een nieuwe blog is!

Comments (0)

No comments yet.

Leave a comment